Volgens Van der Stichelen kunnen we niet streng genoeg zijn voor zij die de vrede in Europa in gevaar brengen door onze grondbeginselen niet te respecteren, maar dan moeten wij – kinderen van de Verlichting - heel duidelijk zijn over hoe wij samenleven. We moeten beter communiceren over onze afspraken en regels. We kunnen niet zomaar vaag zeggen dat mensen zich moeten gedragen als we niet duidelijk maken wat wij onder ‘zich gedragen’ verstaan.
Van der Stighelen nam ons op sleeptouw over hoe het idee achter onze samenleving is gegroeid, wat onze maatschappij ijzersterk maakt en hoe al die overtuigingen daarin passen. Zijn uitspraken waren een feest van herkenning.
Guillaume Van der Stighelen werd bekend als topman en mede-oprichter van het internationale reclamebureau Duval Guillaume. Nadat hij in 2011 zijn zoon verloor, stapte hij uit de reclame. Sindsdien is hij columnist voor diverse media, mediafiguur tout court, auteur van meerdere boeken en een begeesterd en charismatisch spreker. Van der Stighelen pleit ervoor om helder te verwoorden wat onze waarheid voor ons betekent zonder ze te willen opdringen aan anderen.